Pijler 5 - Gids (leerkrachten/scholen): stapsgewijs
Stap 1: De school of leerkracht neemt contact op met het Kenniscentrum NT2 door het contactformulier op de website in te vullen.
Stap 2: We bespreken uitgebreid de hulpvraag.
Stap 3: We geven advies of richting.
Stap 4: Indien gewenst of als het nodig blijkt, verwijzen we door naar een van onze andere pijlers.
Gids (leerkrachten/scholen): hoe verloopt dit?
Niet alle hulpvragen leiden tot een onderzoek, coaching, ambulante begeleiding of een training. Daarom bestaat de gidsfunctie. Vanuit deze rol denken we mee met de school of leerkracht die een hulpvraag heeft en geven we kort advies over mogelijke vervolgstappen. Dit kan via de mail, maar we kunnen ook een telefonische of fysieke afspraak maken.
Dit zijn een aantal voorbeelden van onze gidsfunctie:
- Het is niet duidelijk in welke richting een leerling moet doorstromen. De school of leerkracht bespreekt met ons de casus en wij adviseren over de, in onze ogen, best passende plek voor de leerling. Het kan ook zijn dat we als kenniscentrum aanraden verder te onderzoeken wat de leerling nodig heeft als dat niet duidelijk blijkt uit de casus (pijler 1).
- Je bent op zoek naar aanvullend lesmateriaal waar een NT2-leerling in jouw klas zelfstandig mee kan werken. Wij geven advies welk materiaal goed aansluit. Daarna kunnen we samen bekijken of er hulp nodig is bij het inzetten van het materiaal. Hierbij kun je denken aan het uitleg geven over de materialen en de daarbij behorende aanpak, dit valt onder pijler drie en/of vier.
- Je hebt een hulpvraag over een leerling. Bijvoorbeeld: een leerling vindt het moeilijk om te leren. We denken mee over wat er gedaan kan worden en wie erbij kan helpen. Daarnaast kunnen we je ook nog een aantal opties geven die je met de leerling kunt uitproberen om te zien of er daardoor verandering komt.