Pijler 4 - Scholing/training (scholen): stapsgewijs
Totale duur: Afhankelijk van het gekozen traject
Stap 1: De school kiest een thema waar zij zich in wil ontwikkelen.
Stap 2: Het Kenniscentrum NT2 ontvangt de opdracht.
Stap 3: Het intakegesprek:
- Bespreken van de voorgeschiedenis van de school en het team.
- De huidige situatie doorspreken.
- Heldere hulpvraag formuleren.
- Doelen en tijdsduur afstemmen.
- Controle van hulpvraag, verwachtingen en de gemaakte afspraken door de opdrachtgever.
Stap 4: De training/scholing vindt plaats.
Stap 5: De school evalueert de gegeven training/scholing en checkt of de doelen zijn behaald.
Stap 6: De school deelt de opgehaalde feedback over de training met het kenniscentrum.
Scholing/training (scholen): hoe verloopt dit?
We maken trainingen op maat voor de opdrachtgever, zodat ze passen bij de ontwikkelingsdoelen van de school. We houden daarbij rekening met de voorkennis van de betrokken teamleden.
Voorbeelden van onze trainingen:
- Traumasensitief lesgeven
- Woordenschat onderwijs
- Help, ik heb een NT2 leerling in mijn klas (scaffolding, NT2 didactiek, het aanpassen van je standaard lesmateriaal zodat de anderstalige mee kan doen met jouw lessen)
- NT2 grammatica: het opbouwen van taal
- Taaldenk-gesprekken voor anderstaligen
- Toetsen van anderstaligen: why, how and what?