Pijler 1 - Onderzoek en advies (leerling): stapsgewijs
Totale duur: Afhankelijk van de gekozen toetsen en het werktempo van de leerling.
Stap 1: Ouders/verzorgers/meerderjarige leerling geeft/geven toestemming voor het onderzoek.
Stap 2: Het Kenniscentrum NT2 ontvangt de opdracht.
Stap 3: Het intakegesprek:
- Ingevulde intake-formulier aanvullen.
- Bespreken van de voorgeschiedenis en huidige situatie.
- Heldere hulpvraag formuleren.
- Afspraken maken.
- Controle van de hulpvraag, verwachtingen en de gemaakte afspraken door de opdrachtgever.
Stap 4: Uitvoering onderzoek.
Stap 5: Schrijven van adviesrapport.
Stap 6: Het adviesrapport gaat naar de ouders/verzorgers/meerderjarige leerling, nabespreking (en eventueel bijstellen) van het rapport.
Onderzoek en advies (leerling): hoe verloopt dit?
- De school legt aan de ouders/verzorgers of een meerjarige leerling voor dat ze het Kenniscentrum NT2 wil inschakelen. De ouders/verzorgers, of de meerderjarige leerling, moeten hier schriftelijk toestemming voor geven.
- Het contactformulier op de website van het kenniscentrum wordt ingevuld door de school.
- Wij plannen een intakegesprek en sturen de intake-formulieren naar de school. Deze formulieren moeten voorafgaand aan het intakegesprek zijn ingevuld en retour gestuurd aan het Kenniscentrum NT2.
- Tijdens het intakegesprek bespreken we welke toetsen passen bij de hulpvraag. Vaak zijn het taaltoetsen, maar er kan ook voor een non-verbale intelligentietest worden gekozen. Tot slot kiezen we een plek en datum waar het onderzoek wordt gedaan.
- Het onderzoek duurt zo’n zes uur, afhankelijk van het aantal toetsen dat moet worden afgenomen. We verdelen deze uren over meerdere dagdelen. Bij het onderzoek zijn één of meerdere medewerkers van het kenniscentrum aanwezig.
- We analyseren de resultaten van de afgenomen toetsen en bundelen onze adviezen in een rapport. Deze sturen wij in tweevoud naar de ouders/verzorgers of de meerderjarige leerling en we vragen de meegeleverde kopie met de school te delen.
- We nemen contact op met de betreffende school om het adviesrapport na te bespreken.